خطرات ناشی از دیابت بارداری بر سلامت نوزادان

16 فوریه 2017- یک مطالعه‌ی جدید با بررسی نتایج سلامت پس از تولد نوزادان مادران مبتلا به دیابت بارداری، نشان داد که خطرات احتمالی که سلامت این نوزادان را تهدید می کند بیش از میزانی است که پیش از این تصور می‌شد. تاکنون، گزارشاتی درباره‌ی تأثیر دیابت بارداری بر القاء مشکلاتی در نوزادان در ماههای آخر بارداری ارائه شده بود اما میزان این خطرات به وضوح مشخص نبود.

در این مطالعه‌ی جدید که در مجله ی Diabetologiaمنتشر شده است، اطلاعاتی در مورد طیف این خطرات کمتر شناخته شده وزمانبندی وقوع آنها ارائه گردید.

 محققان در این مطالعه، کمیت وقوع عوارض مرتبط با دیابت بارداری را در حدود 800 هزار زایمان برای مادرانی که بیماریشان تحت کنترل با انسولین بود، درفرانسه درسال 2012 تعیین کردند.

 محققان تنها این خطرات را در مادران در هفته‌ی 28‌ام و پس از آن بررسی نمودند، زیرا در مطالعات پیشین مشخص شده بود که هفته‌ی 28ام زمان مهمی در بارداری است که خطرات ناشی از دیابت در آنزمان در بالاترین سطح است. محققان همچنین سایر خطرات در مراحل ابتدایی بارداری که ممکن است با دیابت بارداری ارتباطی نداشته باشند، را حذف کردند.

نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد کودکان مادرانی که به دیابت بارداری مبتلا بودند، دو برابر بیش از کودکان مادران سالم در معرض خطر مشکلات رشدی و تکاملی مانند وزن بیش از حد در زمان تولد( macrosomia) قرار داشتند.

 مرگ پری ناتال (قبل از تولد) تا 30 درصد در زایمانهای پس از هفته‌ی 37‌ام، در گروه مادران مبتلا به دیابت بارداری افزایش یافته بود. محققان همچنین (به ترتیب نزولی) به خطرات کمتر برای تولد  زودرس، ناهنجاری قلبی، ترومای تولد و دیسترس تنفسی اشاره کردند. احتمال نیاز به سزارین و ابتلا به پره اکلامپسی (فشارخون بالا و دفع پروتئین در ادرار) در زنان مبتلا به دیابت بارداری بالاتر بود.

 هنگامی‌ که محققان بر مادرانی با قند خون بالا که نیازی به مصرف داروهای کاهنده‌ی قندخون نداشتند(با رژیم غذایی و تحرک بدنی مقدار قند خونشان کنترل می‌شد) تمرکز کردند، خطرات خاص از جمله خطر مرگ، در هفته‌ی 28‌ام معنی دار نبود. این نتایج نشان دهنده‌ی اهمیت نظارت دقیق و مداخله‌ی زودهنگام بر زنان مبتلا به دیابت حاملگی بمنظور محدود کردن انتقال این خطرات به نوزادان است.

با این حال در این مطالعه عوامل کمکی که می توانند بر نسبت‌های خطر تأثیر گذارند، نظیر زمان تشخیص، شاخص توده‌ی بدنی، شیوه زندگی و رژیم غذایی مادران، حذف نگردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/level-of-risk-for-infants-posed-by-gestational-diabetes-higher-than-previously-thought-92721634.html